Kan Artificial Intelligence (AI) de zorg verbeteren?

Welke ICT is hiervoor nodig?

We krijgen in het dagelijks leven steeds meer met AI te maken, ook wel Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie genoemd. Zo zijn bij veel grotere klantenserviceorganisaties de medewerkers al deels vervangen door een chatbot, om maar een voorbeeld te noemen. In steeds meer sectoren zien we dat AI een grotere rol gaat spelen. De zorgsector is hierin zeker geen uitzondering. De grote vraag is natuurlijk wel in hoeverre Artificial Intelligence de zorg kan verbeteren voor zowel de medewerkers als de patiënten.

Bij BaseCamp Solutions volgen we alle ontwikkelingen rondom AI op de voet. Net als onze klanten willen wij weten wat er allemaal wél en niet mogelijk is. AI kent vele vormen en toepassingen, dus per organisatie (ziekenhuis/zorginstelling) is het belangrijk om te kijken welke oplossingen passen bij de processen.

AI in de zorg is sterk in ontwikkeling

Duidelijk is dat er ook in de zorg steeds meer wordt gewerkt met AI oplossingen. Het blijkt dan ook dat er veel mogelijk is met de inzet van kunstmatige intelligentie. Op dit moment al worden AI oplossingen ingezet om uitkomsten en zorgverloop te voorspellen, maar bijvoorbeeld ook om aandoeningen te herkennen. Computers zijn hier (in sommige gevallen) nauwkeuriger in dan artsen, waardoor kunstmatige intelligentie duidelijke van toegevoegde waarde is bij bijvoorbeeld de opsporing van kankercellen in weefsel.

Het uitwerken van dossier en de schriftelijke communicatie met patiënten is vaak een tijdrovend proces. Tools als ChatGPT en Microsoft Copilot kunnen aan het van een paar steekwoorden een tekstvoorstel maken op de juiste toon. Natuurlijk blijft controleren noodzakelijk, maar sowieso scheelt het veel tijd, tijd die kan worden besteed aan de patiënt.

Ook op het gebied van thuiszorg zien we meer AI oplossingen. Zo wordt AI ingezet in de strijd tegen eenzaamheid. Diverse apps bieden AI vriendschappen aan die zich heel diepgaand kunnen ontwikkelen. Mensen hebben eigenlijk niet meer in de gaten dat zij communiceren met een robot in plaats van een echt persoon. Natuurlijk moeten we hier ook stil staat bij alle ethische aspecten, willen we dat AI zo’n grote rol gaat krijgen? Deze discussie leeft logischer wijze dan ook bij menig zorgmanager, ICT manager en raad van bestuur.

Ondersteuning van zorgpersoneel

Al jaren is er sprake van een sterk tekort aan personeel in de zorg. Het gaat dan om alle soorten van zorg. Door o.a. bezuinigingen, nieuwe wetgeving en de daaraan gekoppelde (administratieve) vereisten, is het voor zorgpersoneel eigenlijk niet meer mogelijk om echt voldoende persoonlijke aandacht aan iedere patiënt of cliënt te besteden.

Het bieden van persoonlijke aandacht is echter ook een wezenlijk onderdeel van het bieden van goede zorg. Hoe meer taken AI kan overnemen, hoe meer vrijheid zorgpersoneel krijgt om aandacht te bieden aan de mensen die dit hard nodig hebben. AI kan zorgpersoneel optimaal ondersteunen om zo de administratieve werkdruk te reduceren en een deel van het personeelstekort en alle gevolgen daarvan aan te pakken.

Is zorg geen mensenwerk?

Ja, zorg is absoluut mensenwerk, maar de zorg kan wel optimaal worden ondersteund en vereenvoudigd door de inzet van goede ICT met ondersteuning van AI.
De druk op kosten in de zorg lopen steeds verder op, waardoor ook het personeel steeds meer onder druk komt te staan (meer doen met minder). Het bieden van zorg van optimale kwaliteit is hierdoor steeds vaker niet meer mogelijk. Dit is niet alleen moeilijk voor de patiënt of cliënt, maar ook voor de zorgmedewerkers.

Juist de kwaliteit van zorg is belangrijk, zowel voor de aanbieder als voor de ontvanger. Met de juiste ICT en AI oplossingen kunnen de zorg en de kwaliteit van de zorg worden verbeterd. Daar profiteert iedereen van, van de zorginstellingen tot de ontvangers van de zorg.

Juist omgaan met AI oplossingen

De ontwikkelingen op het gebied van AI in de zorg gaan momenteel snel. Onder meer de zorgen om betaalbaarheid en kwaliteit van de zorg en de personeelstekorten zorgen ervoor dat de ontwikkelingen enkel sneller gaan. AI kan de zorg zeker helpen, maar dan is het wel belangrijk dat er voor de juiste oplossingen wordt gekozen én dat hier op een effectieve en ethisch juiste wijze mee omgesprongen wordt.

BaseCamp Solutions en het team ICT-Camp helpt haar zorgklanten graag met het vinden en contracteren van de juiste ICT oplossingen hierbij rekening houdende met de ontwikkelingen in de markt. Wil jij meer weten over wat wij op dit vlak precies voor jouw zorgorganisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Gerelateerde blogs

Veiligheid op je werk versus de rol van facilitair

Veiligheid op je werk versus de rol van facilitair

Veiligheid op de werkvloer is altijd van groot belang. Het is belangrijk dat elke medewerker zijn werkzaamheden veilig en verantwoord uit kan voeren. Als facilitair manager of beheerder draag je de verantwoordelijkheid om de veiligheid op het werk te waarborgen. Je...

Lees meer