Kent u de facility management NEN-normen?

Wist u dat er NEN-normen zijn voor kantoorgebouwen? Deze hierbij behorende verplichtte NEN-keuringen dienen regelmatig uitgevoerd te worden. Dit is voorwaardelijk voor een professionele invulling en uitvoering van facility management. Het team van BaseCamp Solutions geeft u hierbij graag een overzicht van de van belang zijnde NEN-normen.

De NEN-EN-ISO 41000 serie

Op de eerste plaats is er de NEN-EN-ISO 41000 serie die betrekking heeft op facility management. De norm NEN-EN-ISO 41001 omvat eisen en richtlijnen voor het gebruik van managementsystemen. Het doel hiervan is om de kwaliteit te optimaliseren door facility management op de juiste manier in te bedden in de organisatie. Deze norm kan in alle facilitaire organisaties worden toegepast.

De NEN-EN-ISO 41011 omvat de termen die worden gebruikt in facility managementnormen en is de vervangende norm voor de eerdere NEN-EN 15221-1. Voor het opstellen van contracten, en als leidraad voor het inkopen van diensten en goederen, is er de NEN-EN-ISO 41012. Deze norm heeft de eerdere NEN-EN 15221-2 vervangen.

De NEN-EN 15000 serie

Voor facility management is er ook de NEN-EN 15000 serie. De richtlijnen voor het organiseren, specificeren, garanderen en verbeteren van de kwaliteit van de facilitaire organisatie  staan worden omschreven in NEN-EN 15221-3. De NEN-norm biedt een raamwerken voor diverse facilitaire aspecten, zoals kwaliteitsmanagement, procesmanagement, het opstellen van Service Level Agreements en Key Performance Indicators. Deze wordt opgevolgd door NEN-EN 15221-4, welke betrekking heeft op structuren en classificatie binnen facility management.

De NEN-EN 15221-5 norm beschrijft de richtlijnen voor het ontwikkelen en optimaliseren van facility managementprocessen. De NEN-EN 15221-6 norm heeft betrekking op metingen van ruimte en gebied. Tot slot zijn er de richtlijnen voor het benchmarken van prestaties, welke terug te vinden zijn in de NEN-EN 15221-7 norm.

NEN-normen in kantoren

Naast diverse NEN-normen voor facility management zijn er ook specifieke NEN-normen voor zakelijke bedrijfspanden. De NTA 8220 is een beoordelingsmethodiek op brandrisico’s van elektrisch materieel. Deze NEN-norm helpt bij het maken van een risicoanalyse en steeds meer verzekeraars stellen een keuring conform deze normering verplicht. Verder is de NEN 1824:2010 gericht op de ergonomische eisen voor de oppervlakte van (werkplekken in) administratieve ruimtes en kantoren.

Keuringen koppelen aan andere systemen

Het is mogelijk om een eenvoudige koppeling te maken tussen NEN-EN-ISO en andere managementsystemen. Hierbij kan worden gedacht aan een koppeling aan ISO 9001 middels HLS, ook wel High Level Structure. Hiermee ontstaat er een koppeling tussen kwaliteitsmanagement en de facility managementstrategie.

Zo ziet u dat NEN-keuringen van belang zijn, ook als het gaat om kantoorgebouwen, en dat u er voordeel uit kunt halen wanneer ervoor wordt gezorgd dat de NEN-keuringen volledig op orde zijn. Het biedt onder meer een goede basis voor het optimaliseren van de facility managementstrategie en de uitvoering.

Uw partner in facility management

Als het gaat om professioneel facility management, dan wilt u zekerheid dat ook alles operationeel goed geregeld is. U wilt samenwerken met een partner die alle relevante kennis en expertise in huis heeft om u hierbij (dus ook bij de NEN-keuringen) te ontzorgen. Dan bent u welkom bij BaseCamp Solutions. Vanuit onze dienstverlening Facility Camp kunnen wij u volledig operationeel ondersteunen en ontzorgen en staan wij garant voor optimale service en kwalitatieve oplossingen. Wij vertellen u graag meer over wat wij voor u kunnen betekenen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een passend advies.

Gerelateerde blogs

Kostenbesparingen door goed vastgoedonderhoud

Kostenbesparingen door goed vastgoedonderhoud

Goed vastgoedonderhoud is essentieel voor het behouden van de waarde en levensduur van je vastgoedobjecten, zoals gebouwen en magazijnen. Door niet te wachten tot het te laat is met onderhoud, maar dit continu (preventief) uit te laten voeren levert dit een...

Lees meer
Automatiseren van inkoop (P2P) en wat dan?

Automatiseren van inkoop (P2P) en wat dan?

Het automatiseren van inkoop, ook wel P2P of Purchase to Pay genoemd, zorgt inzicht en sturing op de inkoopfunctie en voor een mooie besparingen in tijd en geld. Daarnaast levert het andere belangrijke voordelen op, zoals het verbeteren van de efficiëntie en de...

Lees meer