Het potentieel van AI voor een transformatie in de gezondheidszorg

De gezondheidszorgsector is los van Covid de afgelopen jaren geconfronteerd met een aantal moeilijke uitdagingen. Personeelstekorten, een overvloed aan gegevens in het EPD, steeds meer eisen van verzekeraars en patiënten die altijd toegang willen tot hun data zijn maar enkele voorbeelden. Het antwoord op een aantal van deze problemen ligt mogelijk in innovatieve technologieën zoals generatieve kunstmatige intelligentie (AI). De mogelijkheden van deze technologie werden onlangs besproken op de TheNextWeb Conference 2023 (TNW).

Vorige maand schreven wij al een uitgebreid artikel over de mogelijkheden van AI voor inkopers.

Ook voor IT-managers in de zorg zal AI een rol gaan vervullen. Al onze klanten hebben het al over ChatGPT en andere AI-tools en de (on)mogelijkheden hiervan. Wij volgen deze ontwikkelingen ook op de voet en kijken tegelijk erg goed naar de dataverwerking en beveilig. Wetgeving is nog niet aanwezig of altijd helder en veel tools voldoen (nog) niet aan de huidige Nederlandse of Europese wetgeving.

Wat is Generatieve AI?

Generatieve AI is een vorm van AI die teksten, afbeeldingen of andere content kan genereren door een opdracht te geven aan een AI-model. Dit model interpreteert de opdracht, baseert zich op een zeer uitgebreide dataset en geeft vervolgens een resultaat. Steeds meer sectoren maken gebruik van deze slimme online hulpjes, waaronder ook de gezondheidszorg. Het genereren van waardevolle inzichten uit enorme hoeveelheden gegevens heeft het potentieel om een revolutie teweeg te brengen in de gezondheidszorg wereldwijd.

Bij BaseCamp Solutions hebben we met onze dienst ICT Camp de mogelijkheid om uw zorgorganisatie naar een hoger niveau te tillen met behulp van goede IT oplossingen. Wellicht is het inzetten van AI voor u binnenkort ook interessant en/of een uitdaging?

Tijdens de presentatie bij TheNextWeb Conference 2023 werden er drie cruciale gebieden van de gezondheidszorg besproken om te verbeteren met AI. Dit waren: de betrokkenheid van patiënten, de ondersteuning van artsen, en de efficiëntie van administratieve werkzaamheden. Wij nemen ze graag een voor een met u door.

1. Verhoogde betrokkenheid van patiënten

Generatieve AI kan complexe informatie omzetten in eenvoudige, begrijpelijke taal, waardoor de betrokkenheid van patiënten en hun familie toeneemt. Als patiënten hun gezondheidssituatie beter begrijpen, kunnen ze actiever deelnemen aan hun zorgtraject en beter geïnformeerde beslissingen nemen. Brieven kunnen eenvoudig worden herschreven naar patiënten die de Nederlandse taal niet goed of helemaal niet machtig zijn. Een vertaling naar het Engels, Marokkaans of welke taal dan ook is straks erg eenvoudig.

2. Verbeterde ondersteuning van artsen

Met generatieve AI kunnen artsen beter omgaan met de grote hoeveelheid beschikbare gegevens. Geavanceerde tools kunnen complexe gegevens omzetten in bruikbare inzichten, waardoor artsen efficiëntere en geïnformeerde beslissingen kunnen nemen. Dankzij voorspellende analyses in combinatie met medische gegevens, kunnen artsen eerder ingrijpen en betere klinische voorspellingen maken. AI is daarbij geen vervanging voor de jarenlange ervaring van artsen, maar het kan wel sneller onregelmatigheden ontdekken in de data van de patiënt. Een arts kan vervolgens met deze informatie gerichter vervolgonderzoek gaan doen.

3. Gestroomlijnde administratieve processen

Naast de klinische voordelen kan generatieve AI ook operationele en administratieve taken optimaliseren. Door bijvoorbeeld patiëntaantallen en personeelsbehoefte op de spoedeisende hulp te voorspellen en workflows te optimaliseren, kunnen zorgprofessionals efficiënter werken. Dit leidt tot hogere productiviteit, betere patiëntresultaten en kostenbesparing. En “last but not least” tot tevreden medewerkers.

Het implementeren van generatieve AI in de gezondheidszorg is echter zeker niet zonder uitdagingen. Regelgeving en innovatie moeten in balans worden gebracht om de verantwoorde verdere ontwikkeling en toepassing van AI-technologie te garanderen.

ICT advies nodig?

Onderdeel van BaseCamp Solutions is ICT Camp, een gespecialiseerd team die alle zorg applicaties kent en voor iedere klant de beste keuze zoekt. Ook wij zien de kansen en de uitdagingen van AI en zullen altijd onze klanten helpen om optimaal te profiteren van de mogelijkheden die dit soort oplossingen biedt.

Het potentieel van generatieve AI is enorm. Van patiëntbetrokkenheid tot arts ondersteuning en operationele efficiëntie, de integratie van generatieve AI kan de komende jaren een transformerende impact hebben op de zorg en de zorgorganisaties. Benieuwd naar onze dienstverlening? Neem contact op met ICT Camp.

Gerelateerde blogs

Kan Artificial Intelligence (AI) de zorg verbeteren?

Kan Artificial Intelligence (AI) de zorg verbeteren?

Welke ICT is hiervoor nodig? We krijgen in het dagelijks leven steeds meer met AI te maken, ook wel Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie genoemd. Zo zijn bij veel grotere klantenserviceorganisaties de medewerkers al deels vervangen door een chatbot, om...

Lees meer