Minder Integrated Facility Management (IFM); de voordelen van de aanpak van BaseCamp Solutions

Integrated Facility Management, ook wel IFM genoemd, krijgt steeds meer aandacht vanuit organisaties en bedrijven. De belangrijkste reden om meer te focussen op IFM is helaas nog vaak kostenbeheersing en/of -verlaging. Helaas kent IFM ook een aantal nadelen. Denk aan het loslaten van taken en verantwoordelijkheden of minder directe grip en sturing op zaken. Daarnaast is het vinden en contracteren van een juiste partner een complex en lastig traject. Kortom, IFM vraagt een hoge investering in tijd en vereist een hoge mate van volwassenheid. Het kost namelijk veel tijd om goed te bepalen wat je wilt en hoe je dat wilt, een partij te selecteren en daarna alles te implementeren en goed te organiseren. Het is noodzakelijk om optimaal profijt te hebben van IFM. Dit proces kan maanden duren.

Professionele operationele ondersteuning

Een volledige overgang naar IFM is voor een groot deel van de organisaties niet direct nodig of gewenst. Met een paar simpele aanpassingen en professionele operationele ondersteuning kan er namelijk ook al strakker op, onder andere, de processen, kwaliteit, veiligheid en kosten worden gestuurd. Het is hierbij fijn als je kunt rekenen op een ervaren partner die meedenkt voor de juiste oplossingen in de juiste inrichting en zorgt voor een adequate operationele uitvoering. Dit is precies wat BaseCamp Solutions voor je kan doen.

Wat is Integrated Facility Management precies?

IFM is het volledig uitbesteden van de gehele facilitaire dienstverlening, inclusief management aan één leverancier. Dit omvat dus alles van ruimtebeheer, vastgoedplanning, meldingen oppakken, uitvoering, selectie van leveranciers/invulling geven aan dienstverlening en het beheer van contracten tot aan management.

Dus, je legt de hele verantwoordelijkheid bij één externe partij. Om dit succesvol te kunnen doen moet je goed weten wat je wilt en dit helder en eenduidig vastleggen, zodat je verwachtingen kunt managen en de leverancier op de overeengekomen prestatie kunt aanspreken. De vraag is of dat je deze rigoureuze aanpak moet willen (er is niet echt een eenvoudige weg terug), wat dit bijdraagt aan je ambities en doelen en wat wellicht meer geschikte en minder complexe alternatieven zijn die beter passen bij je organisatie en volwassenheid.

Wat als IFM niet passend is:

  1. Door technologie of een systeem te upgraden, kunnen handmatige taken worden verminderd en zaken procesmatig en eenduidig worden ingericht;
  2. Het operationele facilitair- en vastgoedbeheer kan volledig worden uitbesteed aan een vaste partner, waardoor je zelf met je eigen mensen de focus kunt gaan leggen op de hoogwaardige en waarde toevoegende taken en een betere sturing kunt gaan geven aan de facilitaire functie;
  3. Overeenkomsten met verschillende kleine leveranciers voor een bepaalde specifieke service kunnen worden beëindigd en er kan plaats gemaakt worden voor geconsolideerde services van één leverancier.

Je kunt uiteraard ook bovenstaande zaken combineren om tot een professionelere invulling van de facilitaire functie te komen. Een invulling waarmee je de facilitaire medewerkers uitdaagt en weet te boeien en binden.

“Facilitair beheer gaat over het faciliteren van mensen en het ondersteunen van bedrijfsprocessen.”

Tijdsbesparing op het gebied van IFM

Integrated Facility Management kan veel tijd in beslag nemen en deze tijd kun je wellicht beter besteden aan belangrijkere (de meer strategische en tactische) zaken. BaseCamp Solutions geeft samen met haar klanten invulling aan IFM en helpt haar klanten om tot een effectieve aanpak van IFM te komen. Vanuit onze dienstverlening Facility Camp bieden wij volledige ontzorging op het gebied van operationeel facilitair beheer. Wij bieden een simpele en snelle oplossing voor organisaties die het overzicht kwijt zijn op het gebied van facilitair management en echte stappen willen zetten in hun professionalisering. Wij vertellen je graag meer over wat wij precies voor jouw bedrijf zouden kunnen betekenen. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Gerelateerde blogs

Kostenbesparingen door goed vastgoedonderhoud

Kostenbesparingen door goed vastgoedonderhoud

Goed vastgoedonderhoud is essentieel voor het behouden van de waarde en levensduur van je vastgoedobjecten, zoals gebouwen en magazijnen. Door niet te wachten tot het te laat is met onderhoud, maar dit continu (preventief) uit te laten voeren levert dit een...

Lees meer
Automatiseren van inkoop (P2P) en wat dan?

Automatiseren van inkoop (P2P) en wat dan?

Het automatiseren van inkoop, ook wel P2P of Purchase to Pay genoemd, zorgt inzicht en sturing op de inkoopfunctie en voor een mooie besparingen in tijd en geld. Daarnaast levert het andere belangrijke voordelen op, zoals het verbeteren van de efficiëntie en de...

Lees meer